5 användbara SEO insikter du kan lära av Google Analytics

Du kan få en enorm mängd SEO och marknadsföringsinsikter från Google Analytics.

Dessa användbara insikter kan hjälpa dig att upptäcka vilka möjligheter som finns för att optimera webbplatsens övergripande prestanda.

Allt från engagemangsmetriska insikter till omvandlingsstatistik med mera, det finns ingen begränsning på kunskapen du kan vinna på detta.

Kolla in fem av dessa genomförbara insikter du kan lära av Google Analytics och se hur du kan använda dem för att förbättra din SEO.

1. Anpassade segment

Anpassade segment har varit ett viktigt inslag i Google Analytics ett tag, så att du kan se trafik via kanal, besökare som fullföljde mål, demografiska data och mycket mer.

Anpassade segment kan skapas från nästan alla aspekter av användardata, inklusive tid på plats, besök på specifika sidor, besökare som fullföljde ett mål, besökare från en viss plats och mer.

Med hjälp av segment kan du lära dig mer om användarna på din webbplats och hur de engagerar sig i det.
Ett insiktsfullt område att utforska när du bestämmer ytterligare segment för att skapa finns på fliken Målgrupp i Google Analytics.

Om du navigerar till Målgrupp> Intressen> Översikt kommer översikten att visas på hög nivå på tre intresserapporter:

 

  • Intressegruppskategorier.
  • På marknaden segment.
  • Andra kategorier.

2. Övervaka mobiltrafik

Mobiltrafik växer konsekvent i betydelse.

Men i stället för att bara övervaka mobiltrafik till en webbplats i stort är det också viktigt att övervaka engagemangsnivån för mobila besökare.

Du kan göra några saker för att bedöma detta.

 

  • Visa antalet mobila omvandlingar på enskild sidnivå. Gör detta genom att lägga till ett mobilt segment.
  • Övervaka mobilavvisningsfrekvensen. Håll utkik efter sidor med höga mobila avvisningsfrekvenser. Det här kan hjälpa dig att finslipa på potentiella problem relaterade till en enstaka sida.
  • Jämför mätvärden för mobil och skrivbordshastighet. Om du gör det för samma sida kan du få mer inblick i skillnaderna mellan mobilupplevelse och skrivbordserfarenhet.

3. Fokusera på webbplatssökning

Har du ett sökfält på din webbplats? Om så är fallet så har du en enorm möjlighet att lära dig om vilka besökare som söker efter vad när de når din webbplats.

Du får inte bara få insikt i vad de söker, men hur många som söker.

Om till exempel en stor andel av din trafik använder sökfältet är det troligtvis en stark indikation på att huvudnavigeringen kan behöva förbättras på webbplatsen för att ge användarna en tydligare navigationsupplevelse för att lättare hitta vad de är ute efter att finna.

Den faktiska söktermen som användare söker efter i sökfältet kan också bidra till att ge insikt i innehållsidéer.

Om en användare ofta söker efter en term som en webbplats inte har mycket innehåll om och det är vettigt att webbplatsen innehåller det innehållet kan det innebära att du kan dra nytta av användarna och att användarna kan dra nytta av att du lägger till innehåll om det ämnet till webbplatsen.

Eller om en användare söker efter en viss produkt eller tjänst oftare, indikerar det kanske att produkten eller tjänsten ska presenteras mer framträdande på hemsidan eller mer lättillgänglig igenom hela webbplatsen.

4. Avvisningsfrekvens kan ge dig några bra tips

Avvisningsfrekvens på en webbplats är andelen personer som besöker din webbplats och lämnar sedan efter att endast en sida har visats.

Medan vissa höga avvisningsfrekvenser inte nödvändigtvis kan tolkas till en dålig användarupplevelse (ta till exempel webbplatser med många recept) kan det vara en indikation på att besökare inte har hittat det som de letade efter på webbplatsen.

Säg att du rankar mycket och högt för en långsiktig nischperiod, men när en person kommer till webbplatsen så handlar inte sidan om det som de förväntade sig utifrån sin sökfråga och de lämnar sedan eller ”avviker”.

En webbplatsdesign och ett dåligt användargränssnitt / UX är vanligtvis synder för en hög avvisningsfrekvens.

Justera tidsramen i Google Analytics och bedöm din avvisningsfrekvens per kvartal i jämförelse med föregående kvartal för att avgöra om den har ökat eller minskat.

Om det har ökat betydligt kan det vara ett tecken på att något på webbplatsen behöver uppdateras.

5. Hitta toppresterande sidor genom konverteringar

Förståelse för en enskild sidas prestanda och konverteringar som ägde rum på varje enskild sida kan hjälpa till att ge enorma insikter.

Navigera till Beteende> Webbplatsinnehåll> Landningssidor och justera tidsperioderna för att jämföra kvartal med kvartal eller år.

Du kan se upp för eventuella negativa trender på varje enskild sida. Om en viss sida har visat en märkbar nedgång är problemet troligen isolerat för just den enskilda sidan.

Konsultation

Vi erbjuder er 60 minuter fri konsultation.

Prenumerera på nyhetsbrev

Börja din prenumeration på vårat nyhetsbrev för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna från oss.

Tack för ditt intresse av vårat nyhetsbrev.