5 enkla tips för att anta en användaren-först SEO-strategi

I SEO är det alltid mycket diskussion kring Googles algoritmer och hur de påverkar det arbete vi gör.

SEO-proffs har en tendens att glömma den andra algoritmen vi möter med våra webbplatser – den mänskliga algoritmen.

För vår del har vi alltid varit en troende för att hitta en gemensam grund mellan de tekniska elementen på en webbplats som hjälper till att driva rankningar baserat på sökmotorns algoritmer och skapa en upplevelse som fungerar för användarna.

Medan Google har sagt att användardata inte direkt påverkar rankningar, ger Google ännu mer incitament att rangordna din webbplats bättre genom att leverera en upplevelse som visar sig vara värdefull för användarna gång på gång.

Tänk på det här sättet:

Om din webbplats är rankad men den ger en tvetydig upplevelse för användaren, varför skulle Google vilja rangordna dig högt i resultat?

Till samma fråga, om du bara fokuserar på användaren och inte tar med och implementerar de grundläggande SEO-elementen så kommer du sannolikt inte att se så mycket organisk prestanda i SERPs.
Det handlar om att få en balans mellan dessa två faktorer.

Så, hur adopterar en SEO specialist ett mer användarvänligt tillvägagångssätt för sitt arbete?

1. Lär dig designgrunderna

Även om målet inte är att bli en designer, så har en bättre förståelse av principerna som utgör en bra design en otrolig fördel.

Genom att förstå dessa principer kan du fatta beslut som ger användarna en ännu bättre upplevelse.

När du tittar på designkurser, försök att se till att du arbetar med en professor / instruktör som hjälper till att förklara psykologin bakom vad de lär dig.

Att förstå designens psykologiska inverkan är det viktigaste inslaget i vad du ska lära dig – ”varför” bakom det du lägger in – så dina beslut har den önskade effekten på dina användare.

2. Adressera nuvarande smärtpunkter för en användare

Om du arbetar med en webbplats som redan har funnits ett tag och du är orolig för att du stöter på användarproblem, var inte rädd att använda din nyfikenhet för mer data till din fördel.

Den första platsen du bör börja leta mer information på är Google Analytics. Om du vet att du har konfigurerat detta korrekt för din webbplats, kan du identifiera var stora förlustpunkter förekommer på din webbplats.

Därefter är min favorit sak att göra när du identifierar dessa sidor att konfigurera värmekartor och skärminspelning.

Med hjälp av programvara för värmekarta kan du se exakt hur människor interagerar med dina sidor.

Vissa system tillåter även skärminspelning så att du har en förstahandsvisning av hur användarna rör sig via din webbplats och vad som hindrar dem från att konvertera.

När du har denna information kan du fatta bättre beslut på sätt att förbättra dina sidor och ge användarna den upplevelse de letar efter när de besöker din webbplats.

Att ha dessa data kan till och med hjälpa dig att omvärdera exakt vad det är som dina användare hoppas med att få ut på din webbplats.

3. Testa alla saker

När du har samlat in dina data, ska du inte bara hoppa direkt till att göra ändringar på din webbplats. Medan dessa data hjälpte dig att identifiera potentiella problem, var det inte meningen att det skulle ge alla svaren.

När jag har identifierat ett problem eller vill göra en betydande layoutändring på en sida, ställer vi alltid in ett A / B-test för att se till att denna ändring är rätt för mina användare.

Om du inte är medveten om A / B-testning, är det här där du tar två varianter av en sida och delar upp trafiken mellan de två.

Sedan analyserar du under en viss tidsperiod och antal användare vilken version av sidan som har utförts bättre för det mål du försöker förbättra, vilket vanligtvis är relaterat till konverteringar.

Om du befinner dig superintresserad i det uttalandet kan det vara dags för dig att lära dig mer om Optimering av konverteringsfrekvens (CRO).

De data som du samlar in från din A / B-testinsats kommer att informera dig om din hypotes är korrekt när det gäller identifierbara förlustpunkter, samtidigt som det visar om du är på väg i rätt riktning för att lösa problemet.

Om din nya sidvariation inte möter kraven i ditt uppsatta test, kan du behöva gå tillbaka till ritbordet och prova något annat.

Du inte kommer att uppfylla kraven vid varje test du försöker med. Men du kommer åtminstone att vidta åtgärder för att förbättra din webbplats, med data för att backa upp dina åtgärder.

Det är därför testning är så viktigt – du vill se till att de förändringar du implementerar hjälper – inte skadar.

4. Ge besökarna vad de vill ha

På lång sikt handlar det om balans. Om du bara fokuserar på att glädja sökmotorerna kanske du tappar poängen med dina besökare.

Om du bara arbetar på din webbplats från användarperspektivet, kommer du mer än troligt att sakna de element som behåller och skapar intresse hos sökmotorerna.

När du väl hittar den positiva balansen som låter dig hålla både användare och sökmotorer i åtanke, är vi övertygade om att du kommer att se positiva avkastningar från dina ansträngningar från båda sidor.

5. Sluta aldrig lära dig

I alla former av digital marknadsföring är det viktigt att upprätthålla en hunger för att fortsätta lära och förbättra.

Kunskapsutvecklingen, inte bara inom ditt fält, men på andra områden som kan påverka ditt arbete, är en av de mest avgörande färdigheter som en professionell kan ha.

Medan användarcentrerat arbete inte är allas starka sida, skulle vi fortfarande uppmuntra alla som har läst detta att gå ut och hitta något som de kan dyka in i och som kan ge en positiv inverkan på ditt arbete och göra dig bättre från både en professionell och / eller personligt perspektiv.

Konsultation

Vi erbjuder er 60 minuter fri konsultation.

Prenumerera på nyhetsbrev

Börja din prenumeration på vårat nyhetsbrev för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna från oss.

Tack för ditt intresse av vårat nyhetsbrev.