X

De uppgifter vi avser att samla in och behandla är namn, telefonnummer och e-post. Uppgifterna kommer endast att behandlas av oss, och i de fall vi är beroende av annan part för att genomföra leverans kommer de att kunna behandla dessa.

Vad är on-page rankningsfaktorer?

Rankingposition "1" på Googles sökmotor är inte något som händer över natten, det sker inte av en slump.

Placeringen av din webbplats kan vara skillnaden mellan din framgång eller ditt misslyckande. Sökmotoroptimering (SEO) är processen att öka trafiken till din hemsida genom sökmotorns rankingalgoritm.

Nedan följer en lista med 7 rankingfaktorer som vårt team av experter tycker är avgörande för att få din hemsida som nummer 1!

1. Sidtitlar och metabeskrivningar - Även om det här låter uppenbart är metatitlar och beskrivningar avgörande när det gäller SEO på sidan. När sökmotorer läser igenom dina sidor kontrollerar de variabler som sidtitel, beskrivning, rubriker och innehåll för att definiera vad sidan handlar om. De använder sedan denna information utöver faktorer som domänauktoritet, konkurrens och on-page SEO för att rangordna din sida i en förutbestämd position i sitt index. Så få till det här och du är på god väg till bättre placering.

2. Utgående länkar - Att länka till auktoritativa sidor i ditt innehåll skickar tillitssignaler till sökmotorn. Att stödja ditt innehåll med pålitliga domäner kan öka legitimiteten för ditt innehåll, och det här är bra för SEO och din ranking.

3. URL-optimering - Jo det här är tekniskt sätt två punkter.

Första är URL-optimering och den andra är URL-struktur. Webbadresser bör vara mindre än 255 tecken och använda bindestreck för att skilja de olika delarna. Precis som sidtitlar är en SEO-vänlig URL kortfattad, beskrivande och innehåller ditt målinriktade sökord.

Och för det andra bör webbadress strukturen efterlikna strukturen på din webbplats. Bästa praxis är att gruppera dina sidor i kategorier som hjälper användarna att hitta vad de vill ha, snabbare. Till exempel skulle en bra struktur vara:

Hemsida> Tjänster> Webbdesign
i motsats till
Hemsida> Tjänster> Design> Webbdesign.

4. Bild och multimediainnehåll - Det är inte bara text som kan optimeras, utan även bild, video och multimedia, vilket alla kan hjälpa till med din SEO.

Inte bara det, men bilder gör en sida mer intressant och lättare att förstå för användare och SERP. Ett av de största problemen när man använder bilder är dock att de ökar sidans storlek vilket kan leda till sämre laddningstider. För att optimera bilder ger vi några tips du kan följa:

5. Sidladdningshastighet - Om sidladdningshastigheten går från en sekund till fem sekunder ökar sannolikheten för att avvisningsfrekvensen ökar med 90%. Google har officiellt lagt till hastighet som en av de kända rankningsfaktorerna.

6. Mobilvänlighet - 60% av Googles sökningar kommer från en mobil enhet. Det innebär att om din webbplats inte är mobilvänlig, förlorar du hälften av din potentiella trafik. Så vad ska du göra?

Som ett första steg, kolla din webbplats med Googles sökkonsol för att identifiera eventuella problem. När du har fixat det, kryp igenom din webbplats såsom skulle göras av en användare och sökmotor och försök att hitta potentiella brister och flaskhalsar med din webbplats, så att allt visas rätt, inklusive dina viktigaste CTA.

7. Innehåll - Kom ihåg att kvalitetsinnehållet kommer först. Men vad anses vara bra innehåll?

Om du behöver hjälp med on-page SEO eller din bredare digitala marknadsföringsstrategi, varför inte kontakta oss som mer än gärna hjälper dig.

Låt oss ge din verksamhet den uppmärksamhet den förtjänar