Google tittar på detta för att ranka din webbplats?

Alla webbplatsägare siktar på att få sina sidor placerade högre hos Google. Detta är anledningen till att många av dem engagerar sig i sökmotoroptimering (SEO) för att öka sina placeringar hos sökmotorer.

När det gäller rankning ser Google på två faktorer: domänauktoritet och relevans. I denna artikel kommer vi att diskutera dessa två saker i detalj

Domänauktoritet

Det första som kommer vi kommer att tänka på när vi stöter på ordet auktoritet är förtroende. I ett naturligt scenario söker vi vanligtvis råd från någon som är en auktoritet i en viss fråga. På samma sätt söker vi efter webbplatser med auktoritet när vi söker något på Internet.

Till exempel när det gäller nyheter går vi till webbplatser som Aftonbladet eller Expressen eftersom vi litar på dem. Vi tror på nyheterna, eftersom vi anser att dessa webbplatser är auktoriteter i den aspekten.

För att din webbplats ska kunna rankas måste den därför ge användarna rätt och tillförlitliga svar. När folk länkar till din webbplats, eftersom de litar på innehållet, är det troligt att din webbplats rankas högt i Google.

Domänauktoritet är dock mer än bara förtroende och tillförlitlighet. Det finns andra faktorer som bidrar till att göra din webbplats till en auktoritet. Om din webbplats engagerar sig i många sociala interaktioner och dess innehåll delas på sociala medier kan det också bidra till att göra det till en auktoritetswebbplats.

När du delar något, är det ett sätt att utrycka, att du litar på det. Hur populär din webbplats är, kommer att bidra till domänauktoritet och därmed göra din webbplatsplacering högre.

Så hur ökar du din domänauktoritet? En av de bästa faktorerna som kan öka din sökranking är kvalitetsinnehåll. Innehållet bör riktas mot din målgrupp. Genom att göra så kan du se en gradvis ökning av din domänauktoritet.

Det räcker dock inte att helt enkelt lägga till innehåll. Du måste hålla den uppdaterad så besökarna fortsätter att komma tillbaka till din webbplats. Precis som de auktoritetswebbplatser du besöker, måste din webbplats få förtroende från läsarna. Trovärdigheten för webbplatsen måste öka så användare kan lita på innehållet när de söker efter svar.

Relevans

Relevans handlar om att Google ska förstå vad din webbplats handlar om. När någon söker efter något, bör resultatet vara något som är relevant för det som söks. Om din webbplats handlar om bilar, måste du göra så Google förstår att din webbplats innehåller information som är relevant för nyckelord relaterade till bilar.

Att hitta relevanta sökord för sökmotorer kallas sökordsforskning. Att söka efter rätt nyckelord är avgörande för effektiv sökmotoroptimering. Inte alla sökord kommer att vara relevanta för din webbplats, så du måste verkligen ägna mycket tid på att hitta rätt sökterm som gör din webbplats relevant. Ju mer relevant din webbplats är desto högre rankas den.

Sidans relevans handlar om att se till att ditt sökord visas i sökfrågan. Samtidigt bör du se till att Google förstår vad den sidan handlar om för att den ska bli relevant för sökordet som sökes.

Sammanfattningsvis

För att sammanfatta det hela kommer Google att titta på din domänauktoritet och relevans innan det ges en bra sidrankning. Det är viktigt att arbeta för att förbättra båda aspekterna om du strävar efter att öka sökrankningen på din webbplats.

Effektiv SEO, kvalitetsinnehåll, ingen skräppost – alla dessa aspekter bidrar till att din webbplats blir en auktoritet och en relevant resurs online. Kom ihåg att det kan ta lite tid innan du kan skörda frukterna av ditt hårda arbete.

Konsultation

Vi erbjuder er 60 minuter fri konsultation.

Prenumerera på nyhetsbrev

Börja din prenumeration på vårat nyhetsbrev för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna från oss.

Tack för ditt intresse av vårat nyhetsbrev.