Minska kostnader på Facebook med 5 tips

Innan vi gräver oss djupare in i Facebook annonsering ska vi förklara några av förkortningarna och orden som används i detta inlägget.

  • Lead – står för potentiell kund.
  • CPA – står för Cost Per Acquisition eller Cost Per Action och betyder i annonseringsvärlden kort och gott ”kostnad per åtgärd”.
  • PPC – står för Pay Per Click och betyder kostnad per klick som en användare gör på en annons.
  • Målsida – är den sidan som användare kommer till när dom klickar exempelvis på en annons.

Det är ingen hemlighet att priserna för Facebook annonsering stiger. Medan man brukade generera klick för några få ören betalar företag nu kronor – ja, flertalet kronor för att vara mer precis – och alla dessa pengar för att få en enskild användare att klicka på deras annonser.

Detta har i sin tur ökat kostnaden för generering av kunder, vilket sedan följs av en högre kostnad per åtgärd (CPA).

Företagen befinner sig i en gråzon. Ska de betala mer för potentiella kunder, eller överge PPC helt och hållet och försöka med mer organiska strategier som sökmotoroptimering?

Tack och lov finns det ett tredje alternativ. I stället för att överge PPC och Facebook-annonser helt och hållet, börja optimera för maximal avkastning. Med andra ord, spendera inte mer, spendera smartare.

Hur exakt spenderar du smartare? Här är fem sätt du kan börja använda för smartare annonsering och minska dina kostnader för Facebook-annonser per potentiell kund.

1. Hitta din bästa demografi för Facebook-annonser

Om du har kört några Facebook-kampanjer tidigare har du tillgång till en skattkista av data som kan hjälpa dig att drastiskt minska dina annonskostnader. Specifikt kan du lära dig om vilken demografi dina annonser fungerar bäst med och sedan fokusera på den specifika publiken.

För att ta reda på hur dina annonser har presterat beroende på demografi, gå till annonshanteraren på din sida och klicka på ”Visa diagram”.

Därifrån kan du se hur dina annonser presterat efter kön och över olika åldersgrupper.

När du har identifierat demografin som fungerade bäst kan du begränsa din målgrupp så att den bara omfattar den identifierade demografin. Detta hindrar dig från att slösa pengar på personer som redan har visat att de inte är särskilt intresserade av ditt erbjudande.

En snabb notis: När du utvärderar hur dina annonser presterat över demografi, fråga dig själv den kritiska ”varför?” frågan. Med andra ord, varför har din annons fungerat bra med en grupp och dåligt med en annan? Svaret på den här frågan kan hjälpa dig att ytterligare förbättra dina annonser så att de integrerar med din målgrupp.

Låt oss till exempel säga att du driver en klinik som försöker förvärva fler kunder. När du tittar på resultaten från din Facebook-annons ser du att den fungerade dåligt med män över 50 år.

Att fråga varför gör det möjligt för dig att specificera ytterligare. Det kan hända att din annons mer resoneras med en yngre demografi eller att män över 50 år helt enkelt inte är intresserade av eller helt enkelt inte passande att göra en skönhetsbehandling i deras ålder. Utrustad med denna information kan du sluta annonsera till den specifika demografin och fokusera på dem som troligtvis kommer att anta dina tjänster. Detta gör det möjligt att skära ner på dina kostnader på Facebook, eftersom du kommer att fokusera din budget på din bästa demografi medan du kasserar den genomsnittliga och under genomsnittliga demografin.

2. Förenkla din målsida

Få saker skadar generering av potentiella kunder mer än en alltför komplicerad målsida. I allmänhet, ju enklare och tydligare din målsida är, desto högre blir omvandlingsfrekvensen. Ju rörigare och komplicerat det är desto färre människor kommer att anta en handling som genererar till ett uppsatt mål.

Så hur kan du skapa en enkel, men ändå mycket effektiv målsida? Här är några rekommendationer:

  • Se till att din målsida bara har ett mål – nämligen att generera potentiella kunder. Varje sektion på sidan borde bidra till det målet. Om du försöker göra mer än en sak på en målsida kommer din konverteringsfrekvens att minska betydligt.
  • Be bara om det minsta antalet uppgifter som behövs. Om du bara behöver e-postadress, fråga inte efter förnamnet. Om du behöver telefonnummer men inte adress, fråga bara efter telefonnumret. Ju fler fält du inkluderar på en målsida, desto mer kognitiv friktion skapas och desto lägre blir omvandlingsfrekvensen.
  • En åtgärd till handling på sidan. Om du vill att besökare ska ange sin e-postadress i utbyte mot en gratis rapport, fråga endast efter deras email. Försök inte få dem att också klicka på en länk.
  • Förenkla din text. Se till att du använder rubriker, strukturerade listor och gott om vitt och neutralt utrymme. Generellt bör din text vara lätt att skumma igenom och utan stora textblock.
  • Håll all viktig information ovanför nedre skärmkant. Besökaren kanske inte rullar ner för att se viktig information längst ner på sidan, så inkludera prioriterat innehåll längst upp.

När du utformar dina målsidor, fokusera alltid dina besökare på målet: generering av kunder. Eliminera allt som strider mot det målet. Genom att utforma mer fokuserade målsidor kommer du att kunna generera fler kunder med samma trafik och effektivt minskar du dina kostnader per potentiell kundgenerering.

3. Skapa en Facebook lookalike målgrupp från dina mest engagerade kunder

Du vill inte visa din annons framför alla på Facebook. Uppriktigt sagt finns det många människor som inte är intresserade av ditt erbjudande, och om du visar annonser till dem kastar du bort pengar. Ditt mål är att vara framför en publik som verkligen är intresserad av ditt erbjudande.

Hur kan du se till att visa annonser framför en intresserad målgrupp?

Facebook erbjuder två alternativ för att rikta in sig på personer inom en kampanj:

  • Detaljerad inriktning
  • Lookalike målgruppsinriktning

Detaljerad inriktning är när du anger information om din målgrupp, till exempel deras intressen, demografi etc. Det kan fungera bra om du har kunskap om dina kunder, men det slutar ofta med att du behöver göra grundlösa gissningar.

Om du är ett etablerat företag, kommer du till 99% att få det bästa resultatet med hjälp av lookalike målgruppsinriktning. Lookalike inriktning är Facebooks kraftfulla egenteknik som kan skapa en stor målgrupp baserad på dina bästa kunders egenskaper.

Med andra ord, om du kan ge Facebook en lista över dina mest engagerade kunder, kan de ta den informationen och skapa en mycket större målgrupp av personer som liknar dem.

Snaka om makt.

För att skapa en effektiv lookalike målgrupp måste du först bygga en lista över dina högkvalitativa kunder/användare som blir som ett ”frö” som expanderar din lookalike målgrupp. Detta är basen från vilken Facebook bygger den mycket större målgruppen. Det kommer att se till att din resulterande lookalike målgrupp är så högkvalitativ som möjligt.

Det enklaste sättet att göra detta är att ta med din befintliga e-postlista, segmentera de mest engagerade läsarna och skapa sedan en anpassad målgrupp från den listan. Helst bör din segmenterade lista innehålla mellan 1 000–4 000 personer.

Därifrån kommer du att ladda upp din segmenterade e-postlista till Facebook.
Facebook kan sedan använda din uppladdade lista för att skapa en mycket större målgrupp som delar egenskaperna hos din e-postlista.
Facebooks algoritm fungerar genom att den hittar personer som den tror mest på kommer att vidta önskade åtgärder. Genom att skapa lookalike-målgrupper baserade på dina bästa användare och/eller kunder, kommer Facebook att få en bättre uppfattning om inriktning och i gengäld belöna dig med lägre kostnader.

4. Försök med Facebook Lead Ads

Facebook Lead Ads gör det väldigt lätt att fånga upp folks information. Till skillnad från en standardannons, där en person klickar på en annons och skickas till en målsida, leder annonserna användaren inom Facebook och fyller automatiskt in fälten med information från användarens Facebook-konto.

Eftersom det är så mycket lättare för användarna att fylla i information tenderar det till att öka den totala konverteringsfrekvensen och sänka kostnaden per lead.

Men billigare lead är inte alltid bättre. Eftersom Lead Ads i Facebook är enklare att slutföra än på vanliga målsidor tenderar kvaliteten till att vara lägre.

Denna verklighet är anledningen till att jag rekommenderar att experimentera med Lead Ads. Det kan hända att volymen av leads du genererar är tillräcklig för att kompensera den lägre kvalitet. Eller, efter att ha sett kvaliteten, kan du avgöra om vägen till bättre affärer är att använda en bra standard målsida. Hur som helst kan Facebook Lead Ads hjälpa dig att minska dina kostnader genom att minska hur mycket ”friktion” användare måste genomgå för att kunna delta i din informationsinsamling.

5. Experimentera med Facebook Messenger chatbot-kampanjer

Med cirka 1,3 miljarder användare har Facebook Messenger stor potential för att generera leads. Och med flertalet företag som nu gör det otroligt enkelt att bygga Facebook Messenger-robotar kan Messenger vara ett kraftfullt verktyg för att generera leads.

Messenger-annonser visas inom Facebook med en funktionsknapp som säger ”Skicka meddelande”. När någon klickar på det öppnar de automatiskt ett chattfönster med din företags Facebook-sida. Härifrån kan du antingen manuellt svara på människans meddelanden eller använda en tjänst som Mobile Monkey eller ManyChat för att automatiskt skicka dem innehåll, snarlikt autosvar i e-post.

Chatbots är definitivt trendigt. På samma sätt som Facebook Lead Ads, kommer du sannolikt att se sänkta kostnader till följd av det enklare och tydligare sättet att interagera, jämfört med att du måste gå till en extern målsida och registrera dig.

Men precis som all ny teknik är det viktigt att vara skeptisk. Medan Messenger kan prata med en högre öppen målgrupp kan det leda till en lägre kvalitet och konverteringar. Testa Facebook Messenger-annonser själv och se vilka resultat du får!

Sammanfattningsvis

Det finns en allmän marknadsföringsprincip som säger att den som kan skaffa sig flest nya kunder, vinner alltid. Och medan det verkligen finns viss sanning i uttalandet, finns det också sätt att slå den som spenderar mest.

Genom att fokusera på din toppdemografi, förenkla din målsida, skapa lookalike-målgrupp från dina bästa kunder, använda Facebook Lead Ads och distribuera Messenger-kampanjer kan du få ut mer intäkter utav dina befintliga annonsutgifter.

Så vad väntar du på? Gå ute och börja dra i dessa potentiella kunder.

Konsultation

Vi erbjuder er 60 minuter fri konsultation.

Prenumerera på nyhetsbrev

Börja din prenumeration på vårat nyhetsbrev för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna från oss.

Tack för ditt intresse av vårat nyhetsbrev.