Rekommendationer 2019 för att göra annonsering lönsamt

Med halva 2019 bakom oss är planeringen i full gång för nästa års strategier och budgetar. Det är ett bra tillfälle att granska vilka faktorer som ska beaktas när du utvecklar dina prognoser. Men vi utvärderar ständigt, men var sjätte månad görs en grundlig analys av våra kunders Google AdWords konton för en fullständig överblick av med /motgångar.

Nuvarande trender är inte alltid en bra förutsägelse för framtida trender

Många prognoser är baserade på en viss modifiering av vad som för närvarande görs.

Man kan ta en betald sökkampanj, titta på hur trafiken har ökat under året och utveckla en taktik för den närmaste framtiden.

Även om man redovisar förbättringar på grund av sökordsoptimeringar, kopieringstestning och liknande steg som skulle förändra effektiviteten, är det vilseledande att anta en liknande övergripande trend utan att överväga större efterfrågefaktorer.

Det är värt att ompröva vad som kan påverka den totala trafiken till att börja med och om själva trafiken kan förändras.

Se till icke-digitala insikter för att vägleda din online marknadsplanering

I dagens digitala värld litar vi på våra enheter som aldrig tidigare.

Med vår personliga erfarenhet som referens är det enkelt att få en digital bias och lägga stor vikt vid datapunkter online som PPC sökintrycksandel, formulärinsändningar online eller försäljning på hemsidan.

Ledande indikationer kan emellertid ofta observeras i kanaler som inte är online och informera marknadsföringsplaneringen på nätet.

Algoritmiska prognosverktyg, som Googles sökordsplanerare, som bygger på digitala insikter och resultat av tidigare data skulle inte inkludera detta sammanhang.

Detta är särskilt relevant i branscher där förskott och köpvärdighet är nyckeln, till exempel för resor, där användarna kommer att besluta sig för köp månader i förväg.

Här är insynen från call-center eller säljteam som hanterar RPFs för bröllop eller stora grupper en bra indikator om en destination kan vara mer eller mindre populär än föregående år.

På samma sätt är det i B2B-segmentet där cyklerna övervägande är långa och konverteringar sker offline, stark webbtrafik och leads online kan maskera underliggande trender för omvandlingsfrekvenser som börjar falla men inte uppenbara om de bara tittar på online-data.

Överväg trender i kompletterande industrier

Trender i en närstående bransch är också värda att titta på. Principen om kompletteringar tyder på att om efterfrågan på en produkt avtar, kommer det att krävas en annan.

En minskning av söktrafiken för ”flygningar till London” är en bra indikator för framtida efterfrågan på hotell i London.

På samma sätt kan en återförsäljare se på vilka produkter som normalt köps tillsammans eller i följd.

Till exempel, vid prognoser för framtida budget för en kampanj för toners till skrivare, är det användbart att undersöka trender för skrivare.

Segment & användning av en botten-upp-strategi

Snarare än att titta på den totala efterfrågan, segmentera den i grupper.

Gör en prognos för efterfrågan separat för varje segment och kombinerar de enskilda prognoserna för en mer exakt kombinerad bild.

Det längre tillvägagångssättet är väl värt det. Du kan upptäcka mönster som annars skulle ha blivit missade.

Om din SEM-strategi redan innehåller publik, är det ganska enkelt att analysera varje publiks prestanda. Du kan länka dem utan att implementera budmodifierare eller regler, men får ändå värdefulla insikter om användarbeteendet hos varje publiksegment.

Du kan absolut hitta att den blygsamma övergripande tillväxten beror på nedgången i ett publiksegment som motverkar tillväxten av ett annat segment. Eller att besök från nya ny-användare växer snabbare än referenser från andra kanaler, samtidigt som tillväxten ökar långsammare.

Sammanfattningvis

Att skapa prognoser för betald annonsering, organisk sökning eller någon annan form av digital kanalprestation är en del vetenskap och en del konst.

Olika verktyg och din support för SEO och PPC, om du har en, kan hjälpa till med den kvantitativa aspekten av prognoser.

För att uttrycka det i perspektiv, stress-testa och justera det baserat på analysen ovan.

Slutligen spåra noggrannheten i din prognos över tiden. Det är värdefullt att jämföra dina tidigare prognoser jämfört med det faktiska resultatet och spåra variansen över tiden. Detta kommer att hjälpa till att förfina resultaten av antaganden kring kvalitativa prognosaspekter.

Konsultation

Vi erbjuder er 60 minuter fri konsultation.

Prenumerera på nyhetsbrev

Börja din prenumeration på vårat nyhetsbrev för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna från oss.

Tack för ditt intresse av vårat nyhetsbrev.