Vad är on-page rankningsfaktorer?

Rankingposition ”1” på Googles sökmotor är inte något som händer över natten, det sker inte av en slump.

Placeringen av din webbplats kan vara skillnaden mellan din framgång eller ditt misslyckande. Sökmotoroptimering (SEO) är processen att öka trafiken till din hemsida genom sökmotorns rankingalgoritm.

Nedan följer en lista med 7 rankingfaktorer som vårt team av experter tycker är avgörande för att få din hemsida som nummer 1!

1. Sidtitlar och metabeskrivningar

Även om det här låter uppenbart är metatitlar och beskrivningar avgörande när det gäller SEO på sidan. När sökmotorer läser igenom dina sidor kontrollerar de variabler som sidtitel, beskrivning, rubriker och innehåll för att definiera vad sidan handlar om. De använder sedan denna information utöver faktorer som domänauktoritet, konkurrens och on-page SEO för att rangordna din sida i en förutbestämd position i sitt index. Så få till det här och du är på god väg till bättre placering.

2. Utgående länkar

Att länka till auktoritativa sidor i ditt innehåll skickar tillitssignaler till sökmotorn. Att stödja ditt innehåll med pålitliga domäner kan öka legitimiteten för ditt innehåll, och det här är bra för SEO och din ranking.

3. URL-optimering

Jo det här är tekniskt sätt två punkter.

Första är URL-optimering och den andra är URL-struktur. Webbadresser bör vara mindre än 255 tecken och använda bindestreck för att skilja de olika delarna. Precis som sidtitlar är en SEO-vänlig URL kortfattad, beskrivande och innehåller ditt målinriktade sökord.

Och för det andra bör webbadress strukturen efterlikna strukturen på din webbplats. Bästa praxis är att gruppera dina sidor i kategorier som hjälper användarna att hitta vad de vill ha, snabbare. Till exempel skulle en bra struktur vara:

Hemsida> Tjänster> Webbdesign
i motsats till
Hemsida> Tjänster> Design> Webbdesign.

4. Innehåll av bild och multimedia

Det är inte bara text som kan optimeras, utan även bild, video och multimedia, vilket alla kan hjälpa till med din SEO.

Inte bara det, men bilder gör en sida mer intressant och lättare att förstå för användare och SERP. Ett av de största problemen när man använder bilder är dock att de ökar sidans storlek vilket kan leda till sämre laddningstider. För att optimera bilder ger vi några tips du kan följa:

 

  • Optimera storleken på bilderna. Ju mindre bildstorleken är, desto bättre för sidan hastigheten och i slutändan SEO.
  • Använd en ALT-tagg för att beskriva bilden.
  • Använd beskrivande filnamn som korrelerar med innehållet i bilden.

5. Sidladdningshastighet

Om sidladdningshastigheten går från en sekund till fem sekunder ökar sannolikheten för att avvisningsfrekvensen ökar med 90%. Google har officiellt lagt till hastighet som en av de kända rankningsfaktorerna.

6. Mobilvänlighet

60% av Googles sökningar kommer från en mobil enhet. Det innebär att om din webbplats inte är mobilvänlig, förlorar du hälften av din potentiella trafik. Så vad ska du göra?

Som ett första steg, kolla din webbplats med Googles sökkonsol för att identifiera eventuella problem. När du har fixat det, kryp igenom din webbplats såsom skulle göras av en användare och sökmotor och försök att hitta potentiella brister och flaskhalsar med din webbplats, så att allt visas rätt, inklusive dina viktigaste CTA.

7. Innehåll

Kom ihåg att kvalitetsinnehållet kommer först. Men vad anses vara bra innehåll?

 

  • Ursprungligt innehåll: Om det är i form av artiklar, text, bilder eller videor – oavsett är det alltid bäst att skapa unikt innehåll och undvika duplicering av befintliga artiklar.
  • En blandning av innehåll: När du publicerar, försök att tänka på de olika delarna av innehåll. Om du till exempel lägger in videoklipp på din webbplats ska du försöka att lägga till en textbeskrivning som beskriver videon också.
  • Användbart innehåll: Innehållet ska vara värdefullt och intressant, publicera inte innehåll ”bara för att”.
  • Informativt innehåll: Användare, (och följaktligen sökmotorer) vill inte läsa snabbt förberett och icke informativt innehåll. Ta dig tid att granska ditt innehåll och se till att det är välinformerat.
  • Långa artiklar: Det kan inte komma som någon överraskning att längre artiklar har visat sig ranka bättre än kortare innehåll. Längre textinnehåll betyder ofta att innehållet är mer inarbetat och därför mer informativt för läsaren.
  • Rättvist innehåll: Om du skriver om ett visst ämne eller en fråga är det viktigt för att se till att det du skriver är motiverat och täcker båda sidor av argumentet.

Sammanfattningsvis

Om du behöver hjälp med on-page SEO eller din bredare digitala marknadsföringsstrategi, varför inte kontakta oss som mer än gärna hjälper dig.

    Konsultation

    Vi erbjuder er 60 minuter fri konsultation.

    Prenumerera på nyhetsbrev

    Börja din prenumeration på vårat nyhetsbrev för att få de senaste nyheterna och uppdateringarna från oss.

    Tack för ditt intresse av vårat nyhetsbrev.