Vad kostar en hemsida

Vad en hemsida kostar beror på många olika faktorer.

Har du kommit till den punkt där det är dags att köpa en hemsida? Har du redan en hemsida eller är detta första gången du är inne på att köpa en hemsida?

Vi vet att det är en djungel av detta med hemsidor och vi ska hjälpa dig att bena ut några vanliga frågor som ofta uppstår kring att köpa en hemsida. Men även gå igenom vad du kan förvänta dig i olika prisklasser av hemsidor.

Pris på en hemsida

Pris på en hemsida varierar mycket beroende på ett antal faktorer men även leverantören du väljer. Pris på hemsida beror klart främst på vad du önskar ut av din hemsida, vilka funktioner, plattform och självklart hur komplex den ska vara i slutändan. En hemsida för småföretagare brukar ligga på mellan 4 – 25 000 kronor.

Sedan kan det som bära av mot över miljonen beroende på oftast storleken av företag. Större företag kräver oftast större säkerhet, funktionalitet och ett större behov av integrationer av externa system.

Men vad är det som faktiskt gör att priserna skiljer så mycket, det är den stora frågan och i ditt fall så behöver du veta vilken hemsida som täcker era behov. Vi tar dig igenom detta med några enkla steg nedanför. Allt för att underlätta för dig att välja rätt leverantör och lösning direkt, vilket besparar dig många onödiga kostnader i framtiden.

Prissättning av hemsida

01

Arbetstimmar avgör priset för hemsidan

Arbetstiden för att skapa hemsidan är en direkt kostnad som är den främsta kostnaden vid uträckning av priset på en hemsida. Detta inkluderar allt som du ser på den färdiga hemsidan såsom bildredigering och textbearbetning. Men även sådant som du inte ser genom att bara titta på den färdiga hemsidan. Detta är webbutveckling för att rendera sidan korrekt på olika enheter, konfigurera webbserver, säkerställa att inga säkerhetshål kan utnyttjas med mera.
02

Antalet undersidor

Antalet undersidor är alla sidor som kan presenteras för din besökare. Exempel på detta är ”Kontakta oss, Tjänster”. För varje sida som ska innehålla unikt innehåll krävs arbete. Och detta arbetet är en direkt kostnad som påverkar priset på en hemsida.
03

Design & layout

Design är A & O när det kommer till användarvänlighet och konvertering mellan din hemsida och besökare. Idag finns det flera CMS system som exempel WordPress och Joomla där det finns ett bibliotek med färdiga mallar för hemsida. Och om man baserar sin hemsida på en mall så sänker man även sina kostnader radikalt.

Men det räcker inte med en mall för att få en hemsida som sticker ut. Och absolut inte för att få den optimalt anpassad för dagens teknik där hastighet och sökmotoroptimering räknas in. Då krävs det direkta optimeringar av även en mallbaserad hemsida. Så man brukar utgå från en mallbaserad design och lägga på en egen ”twist” för att göra den unik. Sedan gör man alla optimeringar utefter den färdiga layouten för att få den prestanda som krävs idag.

04

Funktion & Utveckling

Skräddarsydd utveckling är alltid kostsamt och detta då man ofta skapar något unikt som inte redan finns presenterat på marknaden. Det kan handla om ett egenutvecklat CRM system som är helt anpassat efter er verksamhet eller en bokningslösning som har funktioner som inte andra bokningssystem redan har.

Skräddarsydd utveckling kan också innebära integration av API:er där man vill exempelvis presentera innehåll, funktionalitet eller direkta resultat ifrån tredjepartssystem. Oftast brukar detta röra sig om betallösningar för e-handel eller direktkoppling mellan en e-handel till redovisningsprogram eller bokningslösning som kopplas till er kalender hos Google eller Microsoft.

Sådana lösningar som byggs helt efter kundens önskemål är tidskrävande och kostsamma. Därför är det en fördel om man kan arbeta utifrån en redan existerande lösning och endast bygga på eller skala av funktionalitet efter behov. Detta sparar mycket arbete och gör att resultatet kan uppnås snabbare.

05

Webbhotell & domän

En domän är självklart när man ska ha en hemsida eller webbplats. Kostnaderna för själva domänen brukar inte skilja mycket åt mellan leverantörer. Detta är mer en standardprissättning beroende på vilken ändelse man väljer som exempel .se, .com, .nu eller annat.

Men webbhotell är något helt annat och en viktig del i en webbplats. Här handlar det om att få ett prisvärt webbhotell där funktionalitet, pris, säkerhet, prestanda och även support är avgörande. Ett webbhotell kan kosta olika och priserna kan skilja mycket åt. Men det är viktigt att inte stirra sig helt blint på priserna utan att även ta de andra aspekterna i beräkningen.

Ofta tjänar man i det långa loppet på ett lite dyrare alternativ, men även här ska man tänka på vad det är man vill leverera sin besökare för service gällande snabbhet och tillförlitlighet. Och rådfråga din leverantör av hemsida som bäst borde känna till vilken belastning och vilka serverresurser din färdiga hemsida kommer att kräva.

06

Support & utveckling

När en hemsida är lanserad så bör man underhålla denna. Många tänker här att det löser ”jag” själv. Men det är inte bara innehållet som bör uppdateras. Ser man på WordPress så uppdateras en sådan hemsida frekvent.

Våra kunder med support och utvecklingspaket har som standard uppdateringar direkt det finns tillgängligt för själva plattformen. Som standard kontrolleras våra kunders hemsidor och webbplatser två gånger dagligen och uppdateras omgående om en uppdatering är tillgänglig eller nödvändig.

Detta är oftast säkerhetsuppdateringar och även funktionsuppdateringar som gör att både systemet är säkert och där säkerhetshål täpps till men även att funktionaliteten uppdateras för nya webbläsare, enheter eller tekniker. Om detta inte uppdateras så kan det sluta med en webbplats som i slutändan inte fungerar som önskat eller inte alls. Eller i värsta fall en hemsida som blir attackerad och hackad. Detta förstör inte bara webbplatsen, detta förstör även domänauktoriteten i det långa loppet.

Övrigt när du ska köpa hemsida och avgöra priset

Vad du ska tänka på i övrig när det gäller priser för en hemsida och att välja rätt leverantör är något som är en självklarhet på vissa punkter men inte får missas.

Google kräver att hemsidan är mobilanpassad och håller en hög standard för att bättre rankningen hos sökmotorn. Detta med mobilanpassning är en självklarhet idag men många leverantörer tar än idag betalt extra för denna tjänst. Men denna bör vara inräknad i paketpriset och specificerad på offerten du erhåller utan kostnad.

Många levererar sökmotoroptimering till sina hemsidor och detta är alltid en grundläggande sökmotoroptimering som mer är en smyckning av hur Google och era besökare presenteras på era sökresultat. Vad som står i titel-tagg och i meta-beskrivningarna. Detta är inte en riktig sökmotoroptimering då det är ett krävande arbete som sker löpande under en längre tid. Men flera webbyråer erbjuder ”riktig” sökmotoroptimering till sina kunder som en extern tjänst och kostnaden för denna är helt beroende på vad för bransch ni befinner er i och konkurrensen i den branschen, vilket avgör priset för tjänsten. Även er domänauktoritet i jämförelse med era konkurrenter avgör stor del av hur kostnaden kommer att beräknas.

Flertalet nystartade företag har inget direkt bildmaterial att använda till sin hemsida. Då kan det vara frågan om att köpa bilder och rättigheterna till att använda dessa för eget bruk. Detta kallas för ”stock-bilder” och köps av speciella bildbanker. Detta är ofta inte en kostnad som är medräknad i priset av en hemsida.
Här får man även kolla om redigering av bildmaterial ingår i kostnaden för bilderna. Bildredigering av format och nyanser krävs ofta och speciellt optimering av bildstorlek. Detta sköts ofta utanför hemsidan och i program som Photoshop eller liknande.

Logotyp är något som är vanligt förekommande och vid utveckling av en hemsida till ett nystartat företag så bör detta också beställas. Detta underlättar den grafiska slutgiltiga profilen som företag behöver. Detta är i de flesta fall något som tillkommer till priset av en hemsida och bör specificeras tydligt på offerten.

Prisexempel på hemisda

Pris hemsida från 0 – 4000 kronor

Detta är oftast ett alternativ som endast verksamheter väljer som inte riktigt satsar helhjärtat på sitt varumärke. Ofta väljer man då tjänster som Wix eller annat program för automatiskt genererade hemsidor och som oftast saknar funktioner för att styra och designa sitt innehåll. Vissa av dessa tjänster har även påtvingad reklam som syns på sidan man skapar.

Pris hemsida från 4000 – 7000 kronor

Pris för en hemsida i denna prisklass är den vanligaste och detta är ett alternativ som innehåller en bra blandning mellan design, optimering och innehåll. Här bör du få allt du behöver för en professionell hemsida som passar små till medelstora företag. Självklart under förutsättningen att du vänder dig till en webbyrå som är professionell. Även kostnaden för domän första året och webbhotell kan ingå i vissa fall.

Pris hemsida från 7000 – 12000 kronor

Här kommer man in i ett pris för en hemsida som bör täcka alla små och medelföretagares önskningar i form av mindre integrationer av funktionalitet och även en näst intill skräddarsydd designlösning. Kostnaden för webbhotell och domän första året med SSL certifikat bör ingå i denna kostnad. Men allt är beroende på hur krävande din hemsida är. Antalet undersidor är här räknat till cirka 4 – 8 och med en professionell layout där man har tänkt ut en skalbar strategi allt eftersom företaget växer liksom deras behov.

Pris hemsida från 12000 – 15000 kronor

Här kommer vi in på ett pris för en hemsida som täcker en standardlösning för mellanstora till stora företag. Du kan förvänta dig 6 – 15 undersidor allt beroende på innehåll och funktionalitet. Men att detta är en professionell webbyrå som utför arbetet säkerställer oftast att arbetet blir utfört enligt konstens alla regler och tekniker.

Pris hemsida från 12000 – 15000 kronor

Här kommer man in i ett pris för en hemsida som bör täcka alla små och medelföretagares önskningar i form av mindre integrationer av funktionalitet och även en näst intill skräddarsydd designlösning. Kostnaden för webbhotell och domän första året med SSL certifikat bör ingå i denna kostnad. Men allt är beroende på hur krävande din hemsida är. Antalet undersidor är här räknat till cirka 4 – 8 och med en professionell layout där man har tänkt ut en skalbar strategi allt eftersom företaget växer liksom deras behov.